Powered By Blogger

søndag 30. oktober 2011

`Bare uskyldig moro`...?


Halloween.
En såkalt amerikansk høytid som har blitt mer og mer poulær her i Norden.
Bør vi stille oss helt ukritiske til dette `fenomenet`?

Alle må selvsagt velge selv, men det er jo litt greit å vite hva som er opprinnelsen til Halloween.
Så vet man hva man driver med..;)
Henviser til innlegget mitt i fjor på denne tiden.
Håper du tar deg tid til å lese det!


Ellers vil jeg bare ønske dere  alle en fin søndag, uansett hva dere gjør!;)









english:
Halloween has become more and more popular in our part of the world the last years. is it all just harmless fun?
I wrote something about this last year, hope you take your time to check it out by clicking HERE.
wish you all a nice Sunday, whatever you do!




8 kommentarer:

  1. Jeg er heller ingen fan av Halloween..
    Er så utrolig glad for at Kremmerhuset ikke tar inn halloween-saker.. DA hadde jeg faktisk protestert ;)
    Mye koseligere med julebutikk!!

    Men du, det øverste bildet på innlegget under her..Fy, så fiiiiint! :)

    Håper du har en finfin søndag!

    klem
    -Amalie

    SvarSlett
  2. Jeg er enig, er ganske så skeptisk til dette styret selv. Håper søndagen din er fin!

    SvarSlett
  3. Syns ikke det er en kosli feiring og jeg lr ikke barna kle seg ut som spøkelser mm.
    Vi er bedt i noe som heter hallo venn i morgen, du har kanskje hørt om det?
    Et snillere alternativ ;)

    SvarSlett
  4. Her i huset feirer vi Halloween. Vi har det veldig gøy med å skjære ut gresskar, pynte, lage kostyme, gå knask-og-knep-runde og å ta i mot barn som kommer på døra. Så sånn sett er Halloween en koselig tradisjon. Om man ikke vil f.eks små barn skal kle seg ut som noe skummelt, trenger de jo ikke det. Jacob skal være Mikke Mus i år, og var hummer i fjor.

    Angående det forrige innlegget ditt om Halloween så mener jeg at Wikipedia ikke er en troverdig kilde, da hvem som helst kan endre disse tekstene når som helst. I artikkelen om Halloween var det mange påstander og direkte usannheter som fremstilles som fakta.

    Den amerikanske feiringen har direkte opprinnelse fra Irland. I bunn og grunn går det ut på å skremme bort det som er grusomt, få det bort, ikke å feire det. Mulig noen misforstår dette?

    For en kort forklaring om de ekte opprinnelse kan du se på denne videoen: http://www.history.com/topics/halloween/videos#haunted-history-of-halloween

    Det er også viktig og ikke blande "dia de los muertos" og Halloween. "Dia de los muertos" er en dag å huske på og feire all kjære man har mistet, og det er absolutt ikke noe ondskap forbundet med denne dagen.

    Personlig håper jeg flere i Norge blir mer åpne for feiring av Halloween, og kan ha det gøy med barna på denne dagen. Syns ihvertfall det er viktig å ikke ta bort denne gleden fra barna.

    SvarSlett
  5. Eg har ikkje noko til overs for dagen, læra borna at om ikkje dei får noko, har dei lov å hemna seg... Nei, let den forbigå i stillheit, og tenkjer at det er butikkane som jobbbar mest for å få det her til lands, i håp om å tena på feiringa;)

    SvarSlett
  6. Enhver anledning til å kle seg ut og ha en fest er postitivt spør du meg, hihi! Jeg har feiret Halloween flere ganger, både på voksenfest og med barna, og det har alltid vært veldig kjekt, det er hva man gjør det til selv som alt annet :)*♥*

    SvarSlett
  7. Jeg elsker Halloween, men en av grunnene til det kan jo være at jeg bodde 3 år i USA da jeg var liten.
    En annen grunn til at jeg liker det er at jeg syntes høsten er lang og mørk. Jeg syntes det er kjempekoselig å pynte opp med lysende gresskar, og det blir liksom noe ekstra. Vi har da nok hverdager hele høsten.
    The Smiths sa det godt over her, wikipedia er ikke troverdig mht. dette. Det er en irsk tradisjon for å skremme bort det onde.

    Ungene elsker det jo, og jeg tror de setter mer pris på det å kunne være kreative og kle seg ut enn selve godteriet. Minsten her er 11 år, og i fjor var han ikke så opptatt av godteriet, men han la ut om hvor fint det var med folk som hadde pyntet med gresskar og lys :-) Forøvrig skulle jeg ønske det var tradisjon med Thanksgiving i Norge også jeg da, kalkun og familie, bare kos!
    Laila

    SvarSlett
  8. Uansett hva opprinnelsen er, må vi alle innse hva det knyttes opp mot-og det er lite trivelig! Jeg synes det er motbydelig...butikkene er jo bare fylt av skumle greier og djevelske ting...ikke mye som minner om "kos" og godteri...og det synes å bli verre og verre hvert år!

    SvarSlett

Blir veldig glad for en liten kommentar! Takk! :-)

Related Posts with Thumbnails